Saturday, February 13, 2010

Hilang, datang dan hilang selama2nya

Masa kecik2, bila mak tanya, adik nak jadi macam sapa bila besar nanti? Adik akan jawab, nak jadi macam pak cik rumah sebelah, dia driver KATO, kuat.... Bila saja adik cakap macam tu, aku akan gelak2 je... Aku slalu cakap yg kerja macam tu xda future la, susah la, beban la... bila difikirkan kembali, knapa adik cakap macam tu? knapa dia x ckp yg dia nak jadi doctor ke, pilot ke, engineer ke? knapa fikiran kami x sma? walaupon umur kami masa tu cuma mencecah tahap reti masak maggi jer... kalau difikirkan balik, adik lebih rasional daripada aku. Minda ku cuma mentality biasa yg terdapat pada mana2 kanak yg hidupnya didorong oleh impian ibu bapa mereka... tp itu dulu, impianku pula adalah pelukis terkenal, bukan smuanya yg kta hendak kita dpt... Aku juga tau minat itu datang bersama persekitaran, minat kita wujud bila kita berada di perskitaran yg sepatutnya... aku tggl bersma nenek dan atuk masa musim buah dan juga kotak pensel, kertas serta pensel warna... Hidupku x lekang dari cetusan kreativiti... smmgnya xda yg lagi menarik selain daripada mencoret kertas...
Bila dewasa, minatku hilang, lagi2 bila masuk aliran sains. Minatku berubah, aku x lagi secekap dulu, x lagi sentuh kertas lukis. Hidupku cuma penuh dgn sains tabii, kimia subjek feveretku, biologi dan fizik. Benar la, minat kita berubah... skrg ni pon tgh ambik bidang penternakan, memang aku suka... x dpt dinafikan, minat aku paling tinggi kat binatang... tp bila jiwa terasa kosong, kadang2 tangan tergerak utk melukis kembali... ada cubaan melukis, tp sentuhannya x seperti dulu, x sehidup dulu... mungkin aku kena hidup sejajar dgn apa yg aku belajar skrg, bukannya memandang ke arah perkara dulu...lukis bukan bidang aku lagi, yg berlalu itu biarlah ia berkubur di situ... jgn sentuhi ia lagi atau anda akan merasakan kehadirannya kembali... buat jiwa kacau je...


Ketenangan dan kesenangan hidup itu terletak di tangan anda, jangan la mengharap sangat pada orang lain untuk gembirakan diri anda... "Taking off the hat, Im no more a picaso...".... So sorry for myself...

No comments:

Post a Comment