Thursday, January 28, 2010

Remembered Past...

Dari kecik lagi, aku lah peminat binatang2 ni... bila bsedih, mak akan bawa pergi pet shop utk tgk2 binatang... tp x bole pelihara, sebabnya aku ada asma... aku allergic pada bulu binatang...
Pada suatu hari, mak bawa aku ke bukit kecil belakang rumah di Batu 10, Kem B, tempat papa ku training askar. Aku terkejut sgt2, aku ternampak sebuah rumah burung yg sebesar bilik hostel ni... didalamnya ada lebih kurang 20 ekor burung merpati yg bermacam2 warna...

Aku: mak, sapa punya burung2 ni?
Mak: kita la sayang...
Aku: kenapa mak x pernah bgtau kita ada burung2...?
Mak: sbb brung2 ni baru sampai semalam... syg tidur masa tu...
Aku: oh... nak pegang bole?

mak pon ambil seekor burung putih yg jinak... aku gembira, ketawa, tercungap2 pon ada...
Selepas hari tu, pada pukul 5 petang setiap hari, aku akan dtg tempat tu bersama2 mak atau ayah... burung2 ni dibiarkan bebas, semestinya smua akan balik ke rumah tu bila sampai waktu nya... masa kecil2, aku langsung xda kawan, pergi sekolah pon sebulan pergi sebulan tidak... sakit asma mengekang hidupku sebagai kanak2 yg riang... teman2ku hanya la binatang2 ni, tp aku suka... budak2 lain akan menjauhi aku, katanya aku ni pembawa penyakit... tp xpa, aku sedar juga tu...

suatu hari, mak terpaksa jual atau lepaskan smua burung2 merpati kami yg agak2nya mencecah 50 ekor sebab kami akan pindah dari situ. mak x bagitau... tp aku tau itu... kali terakhir aku pergi ke rumah itu, smuanya kosong, tinggal pelepah dan najis2 saja... aku tau, aku terpaksa, dan aku nangis... mak kata, org lelaki x bole nangis, aku tahan diriku... aku mau burung2 itu hidup bebas lagi, aku mau mereka punya pemilik yg lagi baik daripada seorg budak yg berpenyakit...
Tahap asma aku dah mencecah tahap kronik bila aku berumur 9 tahun... setiap malam mak akan bawa aku ke hospital sejauh 1km... berjalan kaki kalau xda teksi... smua itu hanya utk bagi ubat pelega pnafasan yg ada hanya di hospital... bapaku outstation, balik 3 bulan skali...
Pihak hospital, jemu ngan muka aku... ada yg suruh buangkan saja anak x guna ni

masa aku berusia 10 tahun, asma ku mula mghilang... syukur pada tuhan... dan familyku yg lain x lagi anggap aku anak sial... hahaha~ skrg ni, org dah mula terima kehadiranku, biasalah, manusia.... hahaha~ *terasa lucu*
masa kecik2 binatang2 tu yg lagi syg kat aku... termasuk la parents.... skrg ni, smua mula menunjukkan rasa syg... kdg2 geli, tapi kdg2 pon rasa cam dah lumrah... tp biarlah, aku juga manusia biasa la katakan... walaupon aku berjaya mngubah manusia lain kepada lebih baik, tp kdg2 aku pon rasa aku sdg berubah ke arah negativity.... hahaha~

No comments:

Post a Comment