Wednesday, August 18, 2010

Mungkinkah, waktu itu nanti kita akan......

Masa berlalu dan berlalu,
rasa macam baru semalam, aku menikmati juadah & masakan mummy.
tiba2 rasa rindu, rasa kosong, rasa bersendirian,
so aku ambik langkah kura2 menuju ke balkoni sebelah bilik...
Jam dah pukul 4.30 pagi dan laptop masih lagi terbuka, terpampang kerja2 yg x siap walaupon dah berusaha sepanjang hari...
cermin air bergetar-getar mendenyutkan jantung bulan yg ada di wajahnya....
dalam kegelapan malam itu, aku terbayang benda2 indah dan sedih yg 'kau' berikan,
membuatkan diri ini rasa mcm x dihargai tetapi dipatuhi...
tapi itu bukan niat sebenar aku korbankan waktu utk 'kau'.
niat ku sebenar mulanya utk melupakan dia yg jauh di sana... tp mungkin tersilap caranya...
sampai bilakah waktunya nanti bila cukup itu mencukupi?
aku konfius... halatuju hidup ini asyik berubah-ubah...
sekejap niatku indah, sekejap amarahku bertambah... betul2 keliru...
tapi bak kata seseorang... "This is the time for you to learn, and you are in the learning process..."
Kalau ada waktu yg selama ini aku buang dgn benda2 yg x berfaedah, bisakah aku tuntutnya kembali? atau waktu2 yg ku buang dgn membuai mimpi di tgh hari, bole kah aku mendapatkan nya kembali?
Hidup sememangnya susah, tapi tahap ini mencapai maksima. kdg2 aku sendiri x tau kenapa aku sanggup lakukan perkara2 yg x berfaedah utk diri sendri smata2 utk membantu org yg x reti menghargai?
Mungkinkah aku telah pelajari erti sebuah simpati tetapi memakan diri.....
harapkan org, mengecewakan, harapkan diri, rasa mcm pentingkan diri sendiri?
bilakah waktunya nanti aku akan memahami yg aku juga seperti mereka di sana... manusia biasa yg selalu tertidur di dalam kelas... dan bukannya perwira yg sentiasa mampu mengangkat nama 'mereka'...
ku mau kita berjaya bersama, ku mau kau tau apa yg aku tau, tapi ku x pinta kau rasa perit maung yg ku rasa... tp satu yg ku pinta, cobalah utk memahami di mana letaknya harga dia sebagai seorang teman andai anda jadikan dia sebagai hamba kemalasan anda...

Sedangkan binatang hargai manusia, apakah anda gelar diri anda?

2 comments: