Tuesday, March 2, 2010

Hatinya terguris...

Keluar saja dari dewan itu,
Mukanya bagai mayat hidup...
Tanpa reaksi, tanpa suara,
yang dia teringatkan cuma peristiwa tersebut,
Kenapa berlaku perkara sedemikian... Kaum aku sendiri buat perkara macam ni...
Perlukah smua itu... langkahnya berderap tanpa hiraukan org yg mmandangnya,
hatinya btul2 terguris...

Dua orang rakan yg khusyuk menikmati ayam goreng di kedai makan,
memerhatikannya dari jauh,
dia seolah2 berada dlm dunianya,
pelik, apa terjadi kat mamat sorang ni detak hati salah seorang dari mereka...

Aku boleh mengagak, apa yg berlaku kat budak sorang ni,
terus, aku ajak member yg tgh mlayan ayam goreng tadi ikut mamat sorang ni,
takut2 apa2 terjadi kat dia,
keadaannya mmg mnyedihkan,
hatinya bercelaru,
mukanya macam heater yg membawa air mendidih,
dengusan nafas mcm serombong kapal yg nak btolak, (perumpamaan yg ekstrem pulak)
kakinya terus melangkah...

Hey, tunggu la sebentar,
Dia menoleh, berhenti sebentar, pastu bjalan smula,

Dua org rakan tadi tu, berlari anak mdapatkan dia.
U ok ka?
Dia x menjawab.
U sihat x?
Dia membisu.
Apa jadi kat u ni?
Dia sayu.

Sbagai seorang teman yg berhemah, aku ikut dia.
Sama2 layan jiwa bersama2... Keadaan dia yg mnyedihkan,
mmbuatku terfikir, kenapa perlu dia menanggung ketidakadilan sedemikian?
Kenapa harus dia yg merasa onak dan duri hidup yg sedemikian kejam?

Kalau u dah x tahan, knapa u x buat perkara yg sma macha?
Kali ni dia menjawab,
Aku ada maruah yg aku pegang,
walaupon aku xla sepandai engkau,
tapi aku tau di mana adabnya betul dan salah,
perbezaan halal dan haram mengikut agamaku...
Kalau itu pon aku x tau,
macam mana aku nak bdepan dgn DIA...

terkesima aku dgn statement dia, begitu juga member yg sorang lagi. Kenapa ada julat di antara manusia sampai yg baik itu sentiasa menjadi mangsa keadaan?
Aku mmg pelik dgn smua itu,
Dia pon kata lagi,
Aku tau, x kisah apa yg aku buat, hasilnya ttp sama,
begitu juga orang lain,
tapi aku kecewa la dgn sikap sstgh org ni...
kalau dah itu kmampuan kita,
jgn la kita mimpikan istana,
biarpon kita dpt tggl di istana,
itukah apa yg wajar kita dpt?

aku terdiam sejenak, lepas tu mula membelek2 pakaian, hatiku melayang ke tempat lain,
btapa tergurisnya hati dia... bagiku, walaupon dia bukan la sapa2 berpangkat dan darjat,
tetapi suara hatinya harus didengari...

*************************************************************************************
p/s: Slalunya kita x sedar apa yg org lain rasakan, kita buat kerja ikut sdp hati dan perasaan kita shja. Bila A buat kerja lebih dan nyata di mata kita, kita akan puji, kita akan naik2kan nama A. Bila B buat kerja, tapi diam2 dan tanpa kita ketahui, kita akan cakap B xda komitmen, jarang jumpa, sentiasa mengular... Sedarla wahai insan yg lemah, kita mungkin x tau, dlm diam jasanya byk pada kita, cuma kita x merasainya saja, walaupon sebesar semut pon bakti dia, dia ttp membantumu... bila masa dia dah hilang komitmen padamu, jgn salahkan dia sbb dia dah berusaha membuat yg terbaik tetapi kamu yg hancurkan usaha dan niatnya...

4 comments:

  1. Paragraph 1: dlm minda A
    Paragraph 2: B dan C sedang makan.
    Paragrph 3: dlm minda B
    Paragraph 4: C cakap kat A
    Paragraph 5:B& C tanya kat A
    Paragraph 6: dlm minda B
    Paragraph 7: C tnya kat A
    Paragraph 8: dlm minda B dan perkataan dari A
    Paragraph 9: dlm minda B (dekat mall)

    ReplyDelete